Tjenester

Drift og Support avtale
De fleste av våre kunder har tegnet en slik avtale med oss. Avtalen har som formål å sikre en høyest mulig oppetid, og redusere driftsproblemer, ved at systemene jevnlig blir kontrollert og vedlikeholdt. Systemer som er ustabile, trege eller utilgjengelige innebærer store kostnader for bedriften, og de potensielle besparelsene er store ved å sørge for at alt fungerer optimalt.
Avtalen innebærer i korte trekk:
-Vi skaffer oss en full teknisk oversikt over kundens IT systemer / infrastruktur.
-Systemdokumentasjon utarbeides hvis den mangler eller er mangelfull
-Avtalen omfatter faste avtalebesøk, typisk 1-2 ganger / mnd
-Jevnlig periodisk vedlikehold, oppdateringer og kontroll av serversystemer.
-Jevnlig samtale med brukerne og løsing av brukerproblemer
-Løpende vurderinger og anbefalinger mht maskinvare / programvare / løsninger
-Avtalen gir fri telefonsupport
-Rabatterte timepriser
-Avtalen faktureres forskuddsvis pr. kvartal

Systemanalyse og systemdokumentasjon
(påkrevet forut for avtale, men kan også utføres som en separat tjeneste)
Dette er en full gjennomgang og vurdering av bedriftens IT systemer, som gir bedriften en viktig dokumentasjon og en objektiv vurdering av systemene.
Tjenesten resulterer i 2 dokumenter; Systemdokumentasjon og Systemrapport med vurderinger og anbefalinger.
Vi gjennomgår bl.a.:
-Nettverk / infrastruktur
-Internet kommunikasjon
-Sikkerhet / sårbarhet
-Antivirus / antispam
-Backup / beredskap
-Server og PC maskinvare
-Server og PC programvare
-Ytelser og kapasiteter
-Løsninger som benyttes
-Alder / utdaterte komponenter / løsninger.
-Vår vurdering og anbefalinger i forhold til overnevnte.
 
Installasjonsoppdrag
Installasjon av servere, PCer, programvare, konfigurering, etc.
Vi tar oss av alt fra installasjon av en enkelt PC, til serverløsninger.

Problemløsing / feilretting
Feilsøking og feilretting på maskinvare og programvare.
Foretas både via fjernoppkopling og ved fysisk besøk.
NB: Focus Data foretar ingen reparasjoner av maskinvare, utover å bytte enkle komponenter. Ved konstatering av maskinvare feil anbefales utstyret sendt inn til garantirep eller service hos produsent / leverandør.

Brukerstøtte / opplæring
Vi kan assistere ved diverse brukerproblemer eller utfordringer.

 

 

 

Hva koster IT problemer din bedrift ?

De fleste bedrifter betaler en dyr pris for daglige IT problemer. Mange av disse kostnadene er skjulte..

  • Hva koster det om en medarbeider bruker 30 minutter hver dag på å vente på en treg PC ? Hva blir kostnaden for 20 medarbeidere i 1 år ?..
  • Hva vil det koste om serveren går ned og er utilgjengelig for alle ansatte i en dag ? Hva med en uke ?..
  • Hva er ekstrakostnaden ved å la en ikke-kyndig medarbeider selv slite med en programvare installasjon i mange timer ?
  • Hva er prisen for å gjenskape et 20 siders dokument som det dessverre ikke var tatt sikkerhetskopi av ?
  • Hva kan dere tjene inn i økt effektivitet om alle medarbeidere bruker IT verktøyene optimalt ?