Drift og Support avtale
De fleste av våre kunder har tegnet en slik avtale med oss. Avtalen har som formål å sikre en høyest mulig oppetid, og redusere
driftsproblemer, ved at systemene jevnlig blir kontrollert og
vedlikeholdt. Systemer som er ustabile, trege eller utilgjengelige
innebærer store kostnader for bedriften, og de potensielle
besparelsene er store ved å sørge for at alt fungerer optimalt.
Avtalen
innebærer i korte trekk:
-Vi skaffer oss en full teknisk oversikt over kundens IT systemer /
infrastruktur.
-Systemdokumentasjon utarbeides hvis den mangler eller er mangelfull
-Avtalen omfatter faste avtalebesøk, typisk 1-2 ganger / mnd
-Jevnlig periodisk vedlikehold, oppdateringer og kontroll av
serversystemer.
-Jevnlig samtale med brukerne og løsing av brukerproblemer
-Løpende vurderinger og anbefalinger mht maskinvare / programvare /
løsninger
-Avtalen gir fri telefonsupport
-Rabatterte timepriser
-Avtalen faktureres forskuddsvis pr. kvartal
Systemanalyse og systemdokumentasjon
(påkrevet forut for avtale, men kan også utføres som en separat
tjeneste)
Dette er en full gjennomgang og vurdering av bedriftens IT systemer,
som gir bedriften en viktig dokumentasjon og en objektiv vurdering
av systemene.
Tjenesten resulterer i 2 dokumenter; Systemdokumentasjon og
Systemrapport med vurderinger og anbefalinger.
Vi gjennomgår bl.a.:
-Nettverk / infrastruktur
-Internet kommunikasjon
-Sikkerhet / sårbarhet
-Antivirus / antispam
-Backup / beredskap
-Server og PC maskinvare
-Server og PC programvare
-Ytelser og kapasiteter
-Løsninger som benyttes
-Alder / utdaterte komponenter / løsninger.
-Vår vurdering og anbefalinger i forhold til overnevnte.
Installasjonsoppdrag
Installasjon av servere, PCer, programvare, konfigurering, etc.
Vi tar oss av alt fra installasjon av en enkelt PC, til
serverløsninger.
Problemløsing / feilretting
Feilsøking og feilretting på maskinvare og programvare.
Foretas både via fjernoppkopling og ved fysisk besøk.
NB: Focus Data foretar ingen reparasjoner av maskinvare, utover å
bytte enkle komponenter. Ved konstatering av maskinvare feil
anbefales utstyret sendt inn til garantirep eller service hos
produsent / leverandør.
Brukerstøtte / opplæring
Vi kan assistere ved diverse brukerproblemer eller utfordringer.